Rapa Nui

20 juli 2009 - Hangaroa, Kleinere Territoria van Chili

We zijn nu op Paaseiland (Rapa Nui), na een nachtvlucht met maar 3 uur slaap. De rest van de dag hebben we weinig gedaan. De volgende dag deden we een tour.

Ahu Tongariki fullpicture, PaaseilandGevallen wachter bij de Ahu Tongariki, PaaseilandDe aristocraat op de Ahu TongarikiAhu Akivi, Paaseiland

De gids vertelde ons dat er 887 beelden op het eiland gevonden zijn, misschien zijn er meer. De beelden zijn gemaakt van lava-as, ze heten de Maoi`s en ze zijn uitgehakt op een vulkaanhelling. De Maoi`s beschermen volgens het geloof de dorpjes waar ze naar kijken, er ligt dus meestal een dorpje voor het platform met de beelden. Er staan soms 5, soms 1 of soms 15 beelden op het platform. Ik vind het knap hoe ze die beelden ergens kregen, de gids zei dat een beeld van een paar meter een 80 tonner is. Dan nog kregen ze een beeld van 18 meter hoog 4 km weg, applaus. De meeste Maoi`s liggen op hun snufferd, dat komt door de oorlog. Er brak een oorlog uit omdat er te veel mensen waren en er niet genoeg voedsel en hout was. De populatie was toen 20.000 mensen, er wonen er nu 3500. De meesten wonen in Hanga Roa de grootste stad op Paaseiland. Tijdens die oorlog was de productie stil gelegd en waren alle beelden omgetrokken. In de loop der tijd is er geld ingezameld voor de restauratie van een paar beelden, een Japanse kranenfirma heeft toen geholpen. Er was er eentje gerestaureerd toen, in 1960, ging daar een tsunami over heen. Opnieuw restaureren maar. Paaseiland heet Paaseiland omdat er een Nederlander voet aan land heeft gezet op 1e paasdag ergens rond 1700.

Rano RarakuDe groeve.

We zijn in de tour ook nog naar de Maoi-groeve gegaan, daar liggen een heleboel Maoi`s klaar om uitgehakt, verfijnd of vervoerd te worden. Eerst werd de bovenkant -gezicht en buik- uitgehakt daarna de rug, daarna lieten ze hem een stukje van de heuvel afglijden. Hij kwam dan in een kuil terecht, in de kuil werd hij verfijnd. Er was ook een verschil in de beelden in de loop der tijd, eerst waren de mensen dik en klein. Later werden ze steeds slanker en langer, bij sommige waren zelfs de sieraden er in uitgehakt. Ze hadden er ook nog een met benen en armen, de langste was 21 meter hoog.

Aan de ene kant zijn de beelden raar, aan de andere kant ook weer niet. Het is het geloof van deze mensen. Wij hebben kerken, de islam heeft moskeeën en deze mensen hadden de beelden.

Ahu Nau Nau, PaaseilandVoor de Ahu Tongariki, PaaseilandAhu Tahai, Paaseiland

De volgende 2 dagen hebben we wandelingen over het eiland gedaan en met een 4x4 rondgereden, daarna zijn we naar Santiago de Chile gevlogen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. H.G.J.Overbeek:
    25 juli 2009
    Nils, van harte gefeliciteerd met de verjaardag. Gaan jullie iets bijzonders doen? Eigenlijk kan dat niet met zo'n reis, alle dagen zijn al bijzonder. Toch een fije dag toegewenst, Liesbeth en Onno ook gefeliciteerd.
  2. Sjors:
    25 juli 2009
    ukkie hoe gaaat het met mij o goed hoor sory dat ik nog niets gelezen / geschreven heb groetjes Sjors
  3. Arie Gelderblom:
    Hoi Nils,
    Namens de hele familie (alvast) gefeliciteerd met je verjaardag!! Het is hier nu nog de 25e. Bij jou al de 26e of nog niet de 25e? Morgen gaan wij met vakantie naar Italie, vlakbij Rome.

Veel groetjes,
    Arie