TIPS VOOR WERELDREIZIGERS by Dad

23 november 2009 - Utrecht, Nederland

Al weer een tijd terug in Nederland van onze reis, is het tijd om eens terug te kijken. Velen vroegen dat ook: wat was de leukste plek, de mooiste plek, waar heb je het lekkerste geleefd, waar is het eten het lekkerste, hoe is het in een camper, is Australie echt zo groot, ooit weer of nooit weer, heb je al een volgende reis gepland?

Dus hier wat lijstjes, overwegingen en tips.

TIPS

• Neem tijdens een zo grote reis elke week een ‘zondag’; als ergens niets te doen is, zit dan gewoon in een stoel en beweeg niet. Net als de Aussies dat plegen te doen, als ze op reis zijn. Met deze tip voorkom je reismoeheid en te veel indrukken. Je wilt alles van je reis maken, maar wij deden net iets te veel en dus trekt het soms dagenlang voorbij.

• Las regelmatig een rustperiode in waarin je weinig doet behalve slapen, boek lezen, strandliggen en lekker eten. Wij hadden 3 van deze perioden in vier maanden (Bali, Tahiti/Paaseiland en kort in Noord-Chili) en dat was eigenlijk te weinig.

• Plan op elke toplocatie een dag meer dan je denkt nodig te hebben: er is vaak meer te zien of je hebt de tijd om te kiezen of om iets nog een keer te doen.

• Het OneWorld-around-the-world-vliegabonnement is ideaal, want de vluchten zijn verschuifbaar – hebben wij zonder enig probleem via de email gedaan bij Killroy Travels – en het ticket erg goedkoop. En oh ja … Killroy Travels is echt fantastisch goed.

• Als je een camper huurt, let op de leefruimte; met name of je moet ombouwen om te gaan slapen; dit ombouwen van de camper is veel gedoe. Koop ook van tevoren een oplegmatrasje om over de gaten tussen de matrasgedeelten te leggen (wij vonden helaas geen Ikea in Darwin).

• Wij hebben in China en Indonesie allen pro-biotica (gewoon te koop bij de Tuinen en AH)geslikt. Dat stopt een paar miljard extra goede bacterien in je darmen en geeft zo meer bescherming tegen de slechte. Eigenlijk heeft alleen Onno in Indonesie en daarna wat problemen gehad, Nils en Liesbeth zijn zonder een probleem door de reis gekomen. Het is in Indonesie wel handig om altijd – altijd – natte wc-doekjes te hebben, ze hebben meermalen voor redding gezorgd. En toen we ze een keer niet hadden, niet, en dat was heel naar aangezien Indonesiers geen wc-papier gebruiken maar vies water uit een emmer en geen afdroogdoekjes ….. niet leuk.

• Peru en Chili kun je prima bereizen zonder reisbureau. Het openbaar vervoer (bussen) rijdt vaak en er is de volgende dag altijd plaats, alle hotels hebben Internet en kun je dus vooraf boeken. Beetje Spaans en het lukt, en je weet ook nog waar je terechtkomt. En wat belangrijk is: veel goedkoper. De verschillen op bustickets, excursies en treintickets zijn gigantisch: soms gingen ze bij voorafboeking in Nederland 5x over de kop! Doe het daar …. Maar in China kun je beter vooruitboeken, hoewel ook dat steeds beter wordt. Maar treintickets boeken is wel een probleem als je het niet vooraf doet.

• Wij reisden met een kleine netbook, minder dan 1 kilo, met ingebouwde WirelessLan, en dat is ideaal. Geen dure abonnementen van T-Mobile of KPN. De krant lezen, contact met thuis, zaken regelen, boeken, weblog. Overal is Internet, hoewel je vooral in Australie wel een beetje moet betalen. Ook in zakenhotels, overigens. Maar de Starbucks en de Mac hebben bijna altijd een gratis wi-fi, dus dat is handig als het even niet lukt.

• Leg in elke bus, trein of boot contact met anderen die de lokale taal machtig zijn; als er een probleem ontstaat, kun je vragen wat er aan de hand is of hulp vragen.

• Let bijzonder op je reisdocumenten, als ook de visa- en in/uitreisdocumenten. Check en check nog een keer, dat kan je veel ellende besparen.

• Koop souvenirs, want eenmaal thuis brengt dat de herinneringen terug. Wij spaarden vooral magneten en T-shirts en dat is elke keer nog weer leuk.

• Schiet niet zo veel foto’s of video’s dat je zelf het schoons niet meer ziet, maar later pas op de foto … big valkuil.

• Ga niet weg tijdens een reorganisatie op het werk, de emails hierover en eventuele gevolgen kunnen een behoorlijke hypotheek leggen op een reis. Maar wat als de reorganisatue uitloopt zodat hij plotseling wel in je reis valt? Probleem is natuurlijk: kun je de reis die je heel ver van tevoren inplant, nog wel verschuiven of cancellen?

TOP 10

1. De Atacama-woestijn bij San Pedro de Atacama in Noord-Chili
    De rotsformaties, de grote zoutvelden, de flamingo’s, de onwaarschijnlijke Altiplano, de enorme vulkanen, de schitterende kleuren, de hoogte …. prachtig. Hebben we de beroemde geysir Taito nog niet eens gezien omdat we daar geen tijd voor hadden .…. zeker ooit naar terug, god willing.

2. Het Red Centre van Australie (Ayers Rock, Kings Canyon, de Olga’s)
    Is zo mysterieus dat het blijft groeien in je hoofd. De sfeer, het weer en het onbegrijpelijke van de erosie op die enorme steen die Ayers Rock heet … onverklaard en overweldigend. We zijn ook blij dat we Ayers Rock ondanks alle waarschuwingen toch beklommen hebben, geweldig (doch eng) avontuur. Had ik niet willen missen. Kings Canyon en de Olgas kun je in Amerika ook zien en groter, maar in Australie maakt het toch veel indruk op je.
  3. Yangshuo aan de Li-rivier
    Valkenburg aan de ronde karstbergen. Het landschap is overweldigend, vreemd, en je kunt er prima doorheen fietsen. Hier waren we te kort. Het stadje is supertoeristisch, maar wel erg gezellig, mooi weer, heel veel terrasjes en goedkoop.
  4. Machu Picchu
    Bij de start van de reis als hoogtepunt gepland aan het einde van de reis, en de 4e plaats in dit lijstje flatteert. Het maakt, na de ‘opwarmer’ van Inca-tempels, Inca-cirkels, Inca-zoutvelden en Inca-cultuur, heel veel indruk. Als na de lange reis met de taxi en de trein naar Aquas Calientes en de bustocht over een eng smal steil weggetje met heel veel haarspelden bovenin de Andes zich eindelijk de stad ontvouwt met de karakteristieke berg, ontroert het. Tikje warm, maar geweldige dag. Honderden foto’s. Altijd doen als je in Peru bent.

5. Bali
    Eindelijk verlost van het wakker worden door de oproepen vanuit de moskee, bleek Bali bijna het paradijs. Relaxed, mooie stranden en mooie luxe hotels, lekker eten, mooi eiland, vriendelijke mensen, goedkoop …. Gaan we nog wel een keer naar terug.

6. Beijing
    De sfeer van Beijing is nog steeds heel plezierig. Beijing heeft heel veel om te doen en te bekijken, en een week is te kort. De Verboden Stad, de Grote Muur, het Zomerpaleis, de Lama-tempel, het Olympische park en alles waar we geen tijd voor hadden. Nils is nu heel tevreden met zijn tweede naam - Beijing – en snapt waarom we die destijds gekozen hebben. En het moet gezegd: de Beijingers zijn uiterst behulpzaam en inmiddels vrij goed Engelssprekend. Gaan we ook nog wel naar terug.

7. Paaseiland
    Dat Paaseiland op #7 staat, zegt veel. Paaseiland is geweldig, misschien met uitzondering van het erg vochtige hotel. Paar duizend mensen op een soort waddeneiland (maar dan vulkanisch) midden in de Stille Oceaan, het meest geisoleerde eiland ter wereld (minstens 4-5 uur vliegen naar elke kant). Al die beelden met de verhalen en het vreemde lanschap gecombineerd met de rust van een heel klein dorpje .. geen hotels meer bijbouwen. Wel een beetje ver om zoals een waddeneiland een weekendje te bezoeken, vrees ik.

8. Inca-cirkels en Zoutvelden in de 2e Sacred Valley in Peru
    Wat de Inca’s konden en wisten blijft onbegrijpelijk. Zoals het ook onbegrijpelijk blijft hoe de Conquerors (Spanjaarden) deze kennis in no-time wisten uit te roeien en overdracht wisten te voorkomen. Prachtige Inca-dingen in een prachtig landschap, en alweer zo’n hele enge bergweg naar de Zoutvelden.

9. Sydney
    Uiterst plezierige en mooie stad met 20 C in de winter. Terrasjes en geweldige views vanaf de twee havens en de lijndienstboten. Vancouver en Kaapstad zijn mooier, maar dit is een goede #3.

10. Moorea
    Hoewel Bora Bora nog mooier schijnt te zijn, is Moorea wel het tropische bountyeiland dat Tahiti niet bleek te zijn: koraalriffen, vreemd blauwe lagunes, hoge vulkanen en de prachtige dubbelbaai. Het enige jammere is dat het er zo onaangenaam duur is, nog duurder dan op Tahiti, zelfs!

LAND DAT HET MEEST INDRUK HEEFT GEMAAKT

1. Peru

2. China

3. Australie

TE KORT GEBLEVEN IN

1. San Pedro de Atacama (Chili)

2. Yangshuo (China)

3. Bali (Indonesie)

GROOTSTE TEGENVALLERS

1. Tahiti

2. Java

3. Yangtze-cruise

LEUKSTE SOUVENIRS

1. Het Lord-of-the-Rings filmlocatieboek, te koop in het beroemde Te-Papamuseum in Wellington. Beschrijft scenes en locaties in Nieuw-Zeeland en geeft film- en locatiefoto’s. Erg leuk. Do The Lord-of-the-Rings-tour. Volgende keer.

2. De magneten met Paaseiland-beelden: we hebben tenslotte vijf verschillende gevonden, die nu naast elkaar hangen op de koelkast en ons beschermen.

3. Het grote zwarte Machu Picchu T-shirt, heel bijzonder design.

LEKKERSTE ETEN

Tja ….. na meer dan 100 verschillende restaurants is dat lastig. Toch, met mijn voorkeur voor westers eten, denk ik dat de Meat & Wine Company aan Darling Harbour in Sidney de beste – en een van de duurste - was. Er was ook een erg goed restaurant in Beijing, de Outback (in het Grand Hotel) en de hamburger in restaurant Havanna in Lima was superfantastisch. Het Chinese restaurant naast de Verboden Stad in Beijing was ook heel goed, maar wel een tikje spicy ….. meer ShingTao, please.

En het allerallerslechtste was het erg dure restaurant in ons waanzinnig dure hotel op Tahiti. Echt heel slecht en fantasieloos, ontbijt, diner, snack, wat je ook nam. Nooit meer daar.

MOOISTE AUTOROUTE

1. Met een 4-WD door de Atacama-woestijn. Als we er ooit terugkomen, gaan we dat zelf rijden (met gids, want op de Altiplano ben je zo verdwaald). Niet ongevaarlijk, overigens, sommige hellingen zijn ook met een 4-WD erg steil en de terugrace tussen drie 4-WD's met slippende banden in de sporen, dat zie je ook wel eens verkeerd aflopen op TV.

2. Vulkaanroute op Noordereiland van Nieuw-Zeeland, een rondje van 100km om de 3 grote vulkanen. Altijd groots en zichtbaar als het mooi weer is.

3. Great Ocean Road in Australie tussen Adelaide en Melbourne, alleen is de route te lang om hem helemaal met aandacht voor al het moois te rijden. De westkant is het mooist.

MP’3s THAT HELP YOU THROUGH 14 FLIGHTS (& de vliegtuigspelcomputers, natuurlijk ..)

1. IAMX – Think of Engeland

2. Ladytron – Runaway

3. Mesh – From this height (live) (it takes a long time to fall from this height) (?)

4. Depeche Mode – Wrong

5. IAMX – The great shipwreck of life

BESTE VLIEGTUIGMAATSCHAPPIJ

1. Air Tahiti (ruim en geweldige aankomst op Tahiti)

2. Lan Chili (goede prive-schermpjes, fiks wat beenruimte, vriendelijk personeel)

3. Cathay Pacific
    En als allerslechtste ooit: Iberia!

KOSTEN

Vooraf geboekt:

• China, 23 dagen, E 5200, alle vliegtuigen, treinen, hotels en excursies (Eurocult)

• Indonesie, 10 dagen: E 1700, alle hotels, auto met gids en prive-chauffeur, excursies (Eurocult)

• Bali, 5 dagen, E 295, hotel (Holland International)

• Australie, 28 dagen 4pp-deluxe camper, E2520 (internet, KEA-campers, vanaf Darwin)

• Tahiti, 4 dagen, E 480, hotel (4=3) (internet)

• Chili/Peru, 33 dagen, E4100, incl. 24 overnachtingen, bussen, trein, 3 excursies (Vamonos via Eurocult)

• Vliegticket Around-The-World, E 8900 (vluchten + alle taxes) (Kilroy Travels)

Verblijfskosten 123 dagen (incl. 55 overnachtingen, 2x autohuur, extra excursies (Atacama!), lokaal vervoer, veel souvenirs) = ca E 12800. Dat valt eigenlijk wel weer mee.

Totale kosten van de reis: ca. E 36000 voor 123 dagen.

Opgemerkt: wij hadden op alle landenreizen nog 10% korting via Eurocult-Lito (perfecte organisatie in China en Indonesie, dank, guys). Dat scheelt. Helaas niet voor iedereen weggelegd.

NIEUWE REIS

Ooit weer of nooit meer? Wel. Een nieuwe reis zouden we, bij welleven en gezondheid, graag doen. Gezien school zit het er pas over een ruim jaar of 5 in. Heel voorzichtig werken we aan het idee: Rusland, Trans-Siberie, Mongolie, China (weer), Japan, Hawaii, USA, Groenland/IJsland. Bijna rechte lijn op het noordelijk hafrond. In ons idee duurt zoiets of ongeveer 3 maanden – dat kun je in hoog tempo net volhouden – of een half jaar. We zullen zien of de overwaarde van ons huis ons zover brengt. Maar we sluiten niet uit dat Mongolie bijvoorbeeld al eerder aan de buurt is: volgens kenners toch het mooiste land ter wereld. Maar een tikje ongemakkellijk zonder stromend water enzo ….

1. Bart:
    23 november 2009
    Mooie tips dad ^^

Zeker iets om in het achterhoofd te houden !

Grtz Bart
  2. Maarten den Ouden:
    23 november 2009
    Leuk om te lezen Onno! Bedankt. Hoop je gauw weer te zien / spreken ?!
  3. Michiel:
    26 november 2009
    Mooi overzicht hebben jullie gemaakt. Interessant om te lezen!

groeten,

Michiel
  4. nellie:
    17 december 2009
    leuke blog. wij zijn van plan om met een camper in chili te reizen. ben nog op zoek naar een camper.